Centre Hospitalari Andorrà
Urgències
Durant l’any 2013 es van visitar al Servei d’Urgències de l’HNSM un total de 36.443 pacients, que representen un increment del 0,49 % respecte de l’any 2012 (n = 36.263). L’any 2013 es van visitar una mitjana de 100 pacients diaris (mitjana màxima de 130 pacients al gener i mínim de 87 pacients al setembre).
Del total de pacients visitats, el 30,58 % van ser infants (< 14 anys), davant el 32,05% de l’any 2012. Un 50,40% dels pacients atesos van ser homes, davant el 50,98 % del 2012.
Veure gràfic 1 - Distribució percentual de pacients per rang d'edat
Quant al lloc de residència dels pacients, el 88,83% van ser residents a Andorra (el 88,80% de l’any 2012) i de l'11,17% restant, el 91,74% dels pacients van ser residents en algun dels cinc països següents: Espanya (6,81%, davant el 6,71% el 2012), França (1,28%, davant l'1,20% el 2012), Federació Russa (1,18%, davant l'1,26% el 2012), Portugal (0,38% davant el 0,41% el 2012) i el Regne Unit (0,35%, davant el 0,36 % el 2012).
Veure gràfic 2 - Empremptes digitals infants per distribució de nivell de triatge
Veure gràfic 3 - Empremptes digitals d'adults per distribució de nivell de triatge
Com es pot veure, les empremtes digitals d’ambdós anys son pràcticament idèntiques.
Un 83,86% dels pacients van ingressar a Urgències per la porta d’admissions i un 16,14% hvan fer en ambulància.
A continuació es mostra la distribució de la freqüentació per hores del dia, dies de la setmana i mesos de l’any. El 89,80% dels pacients freqüenta Urgències entre les 8 hores i les 24 hores. La freqüentació dels infants es reforça en horari extraescolar. A partir de les 8 hores i fins a les 22 hore, el servei està saturat (índex d’ocupació > 100%; vol dir que hi ha pacients pendents de visitar), amb dilluns com el dia de més freqüentació i dimecres com el menor. El dia de la setmana de més freqüentació per als adults és dilluns i els de menor freqüentació, dimecres i dijous. La freqüentació dels infants augmenta diumenges, dilluns i dissabtes. Els mesos de més freqüentació són els hivernals (de desembre a març), especialment per al període inclòs entre el pont de la Constitució espanyola i Setmana Santa. S’observa un lleuger increment de la freqüentació d'adults els mesos de juliol i agost.
Veure gràfic 4 - Distribució horària de l'assistència (any 2013)
Veure gràfic 5 - Distribució de la freqüentació per dies de la setmana
Ingressos, trasllats i èxitus (índex d’ingrés)
Durant l’any 2013 van ingressar des d’Urgències 3.536 pacients (índex d’ingrés del 9,70 %). L’índex d’ingrés del 2012 va ser del 9,88 % (n = 3.582).
Durant l’any 2013 es van produir a Urgències 7 defuncions (l’any 2012 van ser 12), xifra que representa una taxa de mortalitat molt baixa (0,02%), davant l’estàndard (< 0,2%).
Durant l’any 2013 es van traslladar a altres centres 120 pacients (índex de trasllat del 0,33%), davant els 161 pacients de l’any 2012 (índex de trasllat del 0,44%).
Es van catalogar com a fugits un 0,022% (taxa de fugues). La taxa d’altes voluntàries es va situar en el 0,042%.
Pressió d’Urgències
El 44,29% dels pacients ingressats a l’Hospital durant l’any 2013 hvan fer pel servei d’Urgències (pressió d’Urgències). Durant l’any 2012 la pressió va ser del 50,67%.
El Servei d’Urgències ha gestionat autònomament el 92,16% de les visites i ha interconsultat el 7,84% dels pacients visitats. Quant al nombre d’interconsultes d’especialista registrades en la història clínica, durant el 2013 se'n van produir 2.856 (l’any 2012 van ser 2.819), que representen una mitjana de 7,82 interconsultes diàries; el 86,62% (n = 2.474) van requerir la presència del metge especialista a Urgències. La resta es van resoldre telefònicament.
Dades, índexs i indicadors de qualitat. Indicadors de qualitat del triatge
- ÍNDEX DE PACIENTS PERDUTS SENSE SER VISITATS PEL METGE (PPSV) (ESTÀNDARD ≤ 2%)
Han estat perduts sense ser visitats pel metge (PPSV) un total de 268 pacients (índex = 0,74%) amb una mitjana de temps d’estada de 29 minuts. - ÍNDEX DE TEMPS REGISTRE TRIATGE (ESTÀNDARD ≤ 10 MINUTS EN > 85% I ≤ 15 MINUTS EN > 95%)
L’índex del temps de registre triatge en ≤ 10 minuts ha estat del 78,14% i en ≤ 15 minuts del 95,85%. - ÍNDEX DE TEMPS DE DURADA DEL TRIATGE (ESTÀNDARD ≤ 5 MINUTS EN > 95%)
L’índex de temps de durada del triatge s’ha acomplit en el 97,73%. - TEMPS D’ESPERA PER SER VISITAT I PERCENTILS D’ACOMPLIMENT
L’estàndard de temps d’espera per ser visitat pel metge, segons el Model Andorrà de Triatge (MAT), diu que almenys un 90% dels pacients han de ser visitats en ≤ 2 hores i el 100%, en ≤ a 4 hores. Els estàndards de percentil d’acompliment són:
Veure taula Percentil d'acompliment
Veure taula Percentil d'acompliment marginal
El 96,75% dels pacients han estat atesos per infermeria i visitats pel metge en < 4 hores. S’ha aconseguit el percentil d’acompliment marginal a les 2 hores per a l’atenció d’infermeria en el 99,07%. Han estat visitats pel metge en < 2 hores el 92,51% dels pacients i s'ha aconseguit el percentil d’acompliment marginal a les 2 hores per a la visita mèdica en el 86,43% dels pacients.
Veure Taula Percentil d'acompliment marginal segons atenció infermeria / metge
Altres dades explotables pel programa informàtic de millora contínua de la qualitat (CQI) inclouen:
Veure Taula d'indicadors de temps d'atenció-assistència
Veure gràfic 6 - Distribució mensual de la freqüentació
Motius de consulta i diagnòstics
Les taules mostren les distribucions dels vint motius de consulta més freqüents, que representen el 98,51% dels infants, i els vint motius de consulta més freqüents, que representen el 94,38% dels adults durant l’any 2013.
Veure taula Distribució de motius de consulta en els infants
Veure taula Distribució de motius de consulta en els adults
L’índex de codificació diagnòstica en els infants ha estat del 98,59%, davant el 99,78% dels adults.
Quant als pacients en què s’ha codificat el diagnòstic, la distribució en els grups diagnòstics majors de la CIM-9-MC ha estat:
Veure taula Grups diagnòstics infants
Veure taula Grups diagnòstics adults
Millores organitzatives i de la qualitat assistencial
- Hem realitzat una modificació estructural de l’àrea de tractament del Servei d’Urgències per augmentar la confidencialitat i millorar l’entorn laboral dels professionals del servei.
- Hem modificat el sistema de torns de l’estament mèdic, que ha passat de fer torns de 24 hores a fer torns de 12 hores, per millorar la qualitat del servei que s’ofereix a la població i les condicions laborals dels professionals.
- Hem plantejat el Projecte de millora dels circuits assistencials, la circulació i flux de pacients del Servei d’Urgències de l’Hospital Nostra Senyora de Meritxell (HNSM), estructurat en els punts següents:
- Redefinició dels equips assistencials.
- Redefinició del circuit d’assistència al nen traumàtic.
- Implantació del sistema d’informació pública del SU.
- Classificació dels pacients d’Urgències a partir del nou concepte de complexitat a Urgències.
- Millora del work-flow del pacient complex a Urgències.
- Estratègies de millora de l’atenció inicial al pacient a Urgències (dinàmiques multidisciplinàries):
- Triatge avançat.
- Avaluació de circuits específics d’assistència al pacient no complex i derivable.
- Implantació d’un sistema d’adscripció automàtica de pacients als equips assistencials.